سریال و انمیشن

بهترین استودیوهای انیمه ساز و بهترین آثار آن‌ها

بهترین استودیوهای انیمه ساز و بهترین آثار آن‌ها

صنعت انیمه‌سازی ژاپن با استودیوهای انیمه سازی فوق العاده‌ حمایت می‌شوند. این استودیوها سخت کار می‌کنند تا طرفداران انیمه را در سراسر جهان سرگرم کنند. بهترین استودیوهای انیمه سازی دنیا با افتخار برخی از انیمه‌های معروف جهان را به نام خود زده‌اند.

برای برخی از طرفداران انیمه، استودیو فقط یک نام در تیتراژ است. اما سایر طرفداران انیمه مشتاق تماشای هر سریالی هستند که توسط بهترین استودیوهای انیمه ساز منتشر می‌شود. به هر حال، برخی از استودیوهای انیمه تمایل دارند سریال‌های زیادی از یک ژانر بسازند، یا استودیوهای خاصی سبک بصری و انیمه‌ای خود را دارند. می‌توان گفت با شناختن این استودیوهای انیمه ساز، می‌توانید سبک خاص انیمه خود را بیابید. پس اگر کنجکاوید که انیمه مورد علاقه شما توسط چه استودیویی ساخته شده است، تا انتهای این مقاله همراه پلازا باشید.

فهرست مطالب

استودیو جیبیلی (Studio Ghibli)

بهترین استودیوهای انیمه ساز و بهترین آثار آن‌ها

  • سال تاسیس: 1985
  • تعداد کارکنان: 189

استودیو جیبیلی را با کارهای فوق العاده هایائو میزاکی (Hayao Miyazaki) می‌شناسند. استودیو جیبلی زمانی در سرتاسر جهان شناخته شد که انیمه شهر اشباح، به عنوان اولین انیمیشن غیرآمریکایی برنده بهترین انیمیشن بلند در اسکار 2002 شد. اما این انیمه تنها اثر برجسته استودیو جیبیلی نیست.

از بهترین انیمه های استودیو جیبلی می‌توان به انیمه قلعه هاول، پرنسس مونونوکه و زمزمه‌های قلب من اشاره کرد. آثار زیبای هایائو میزاکی در این استودیو توانسته قلب بسیاری از افراد دنیا را لمس کند. مهم نیست طرفدار انیمه باشید یا نه، مطمئنا پس از دیدن آثار تحسین برانگیز او، به قدرت یکی از بهترین انیمه سازان جهان پی خواهید برد.

استودیو مدهاوس (Madhouse)

بهترین شرکت های انیمه ساز جهان

  • سال تاسیس: 1979
  • تعداد کارکنان: 70

مدهاوس، با ساخت یکی از محبوب‌ترین انیمه‌های جهان، یعنی انیمه دفترچه مرگ، خوردن چیپس را به یک فرهنگ تاریک در سراسر دنیا تبدیل کرد. این استودیو به دلیل جذب کارگردانان برجسته‌ای مانند ساتوشی کن (Satoshi Kon) مورد توجه قرار گرفته است. با حضور کارگردان‌ها و انیماتورهای مشهور و سریال‌های موفق، استودیو Madhouse مطمئنا یکی از بهترین شرکت های انیمه ساز جهان است.

از بهترین انیمه های استودیو مدهاوس می‌توان به انیمه جنایی هیولا، مرد تک مشتی، هانتر x هانتر، انیمه No game No Life و انیمه اورلرد، اشاره کرد.

استودیو A-1 Pictures

بهترین استودیو انیمه سازی

  • سال تاسیس: 2005
  • تعداد کارکنان: 157

اگر انیمه خادم سیاه را دیده‌ باشید، مطمئنا مجذوب رنگ‌ها و جذابیت شخصیت‌ها آن شده‌اید. این همه زیبایی و هنر، ساخته دست هنرمندان استودیو A-1 Pictures است. علاوه بر این انیمه زیبا و خوش آرت، انیمه های دیگری همچون هنر شمشیرزنی آنلاین، کاگویا-ساما: عشق جنگه، نیر:اوتوماتا، انیمه جنگیر آبی و انیمه تسوریتما نیز توسط این استودیو ساخته شده‌اند.

در زیبا بودن و بالا بودن گرافیک و کیفیت آثار این استودیو شکی نیست. در واقع، همین آثار چشم نواز آن را به یکی از شرکت های انیمه ساز برتر دنیا تبدیل کرده است. شاید به همین خاطر است که دو اثر فوق العاده زیبا یعنی انیمه solo leveling و انیمه Fate/strange Fake  نیز به استودیو ای-1 پیکچرز سپرده‌ شده‌اند. انیمه سولو لولینگ که به خودی خود در زمستان 2024 غوغا به پا کرد و فیت نیز مثل همیشه با صحنه‌های اکشن زیبایش طرفداران را به وجد آورد.

استودیو ویت (Wit Studio)

انیمه های استودیو ویت

  • سال تاسیس: 2012
  • تعداد کارکنان: 130

یکی از بهترین استودیوهای انیمه ساز، استودیو ویت، است. این استودیو را با آثار جنگی و طراحی صحنه‌های نبرد بی نقصش می‌شناسند. انیمه‌هایی که توسط این استودیو ساخته شده‌اند معمولا صحنه‌های جنگ بسیار ظریف و زیبایی دارند. از بین آن‌ها می‌توان به دو انیمه شناخته شده حماسه وینلند و حمله به تایتان‌ها اشاره کرد.

فصل 1 انیمه شاهکار حماسه وینلند توسط استودیو ویت ساخته شده است. همانطور که در این انیمه می‌بینید، حرکات ظریف تورفین بسیار ماهرانه طراحی شده که هر کسی را به وجد می‌آورد. علیرغم اینکه استودیو WIT بسیار جوان‌تر از بسیاری از استودیوها است، انیمه‌های پرفروشی را در دهه گذشته منتشر کرده است.

بهترین انیمه های استودیو ویت عبارتند از؛ جاسوس x خانواده، متظاهر بزرگ، عروس جادوگر باستانی و انیمه خون آشامی در باغ.

همچنین بخوانید :

استودیو کیوتو (Kyoto Animation)

بهترین استودیوهای انیمه سازی دنیا

  • سال تاسیس: 1985
  • تعداد کارکنان: 137

یکی دیگر از استودیوهای انیمه سازی خوب دنیا کیوتوا انیمیشن نام دارد. طرفداران، آن را با علاقه به عنوان KyoAni می‌نامند. انیمه های استودیو کیوتو عمدتا جلوه‌های بصری بسیار زیبایی دارند و معمولا در سبک روزمره ساخته می‌شوند. تماشای یکی از آثار KyoAni مانند یک قهوه گرم در پایان روز همراه با داستان‌های سالم، ساده و خاص است. استودیو کیوتو یکی از استودیوهای انیمه سازی فوق العاده در جهان است و جایگاه ویژه‌ای در قلب طرفدارانش دارد.

از بین انیمه‌هایی که توسط این استودیو ساخته‌ شده‌اند می‌توان انیمه‌های کلند، ویولت اورگاردن، هیوکا، انیمه free و انیمه تسورونه را نام برد.

https://www.plaza.ir/140203/194419/best-anime-series-ever/

همچنین بخوانید :

استودیو یوفوتیبل (ufotable)

استودیوهای انیمه سازی

  • سال تاسیس: 2000
  • تعداد کارکنان: 277

استودیو یوفوتیبل شاید بهترین استودیو انیمه سازی نباشد، اما انیمه‌های بسیار زیبایی را در کارنامه خود دارد. استودیو یوفوتیبل خالق انیمه خوش ساخت و زیبای شیطان کش است. با این که آثار زیبای بسیاری را در کارنامه خود دارد، اما هنوز یک استودیوی در حال رشد است. استودیو یوفوتیبل انیمه‌های عجیب و غریب بسیاری تولید کرده است که در ژانرها و سبک‌های متفاوتی هستند.

انیمه های استودیو یوفوتیبل عبارتند از؛ سری انیمه‌های fate، انیمه God Eater و انیمه Katsugeki Touken Ranbu.

https://www.plaza.ir/140104/161513/best-animation-studios/

همچنین بخوانید :

استودیو ماپا (MAPPA Studio)

بهترین استودیوهای انیمه ساز

  • سال تاسیس: 2011
  • تعداد کارکنان: 312

شاید یکی از شناخته شده ترین استودیوهای انیمه سازی جهان، استودیو ماپا باشد. می‌توان گفت نیمی از انیمه‌های معروفی که تا به حال منتشر شده‌اند، توسط این استودیو ساخته شده است. شاید همین موضوع سبب شده طرفداران فکر کنند ماپا یکی از بهترین استودیوهای انیمه ساز است.

از بین بهترین انیمه های استودیو ماپا می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ یوری! روی یخ، قمارباز، دورورو، جوجوتسو کایسن، انیمه banana fish، انیمه مرد اره‌ای، انیمه Takt Op. Destiny و انیمه بهشت جهنمیان که در سال 2023 بسیار سروصدا کرده است.

همچنین بخوانید :

استودیو پایروت (pierrot studio)

بهترین انیمه سازان جهان

  • سال تاسیس: 1979
  • تعداد کارکنان: 158

بسیاری از افراد، چه طرفدار انیمه باشند یا نه، حداقل یکی از انیمه‌های ساخته شده توسط این استودیو را دیده‌اند. انیمه‌ای مانند انیمه Tokyo Ghoul یکی از پرطرفدارترین آثار استودیو پایروت است.

استودیو پایروت نیز در لیست بهترین استودیوهای انیمه ساز قرار می‌گیرد. این استودیو سازنده آثار کلاسیک ژاپنی بسیاری، مانند انیمه Yu Yu Hakusho است. انیمه ناروتو نیز توسط این استودیو ساخته شده است. درست است که ناروتو برجسته‌ترین انیمه در مجموعه آثار این استودیو است، اما به هیچ وجه تنها انیمه عالی تولید شده توسط آن نیست.

انیمه‌های پرطرفدار استودیو پایروت عبارتند از؛ بلیچ، انیمه Great Teacher Onizuka، انیمه شبدر سیاه و انیمه kingdom. همانطور که می‌بینید تمام این آثار جز محبوب‌ترین انیمه‌های تاریخ ژاپن هستند. مطمئنا استودیویی که چنین انیمه‌هایی را تولید می‌کند، یکی از بهترین استودیوهای انیمه ساز جهان است.

همچنین بخوانید :

استودیو بونز (Studio Bones)

استودیو های انیمه سازی

  • سال تاسیس: 1998
  • تعداد کارکنان: 91

استودیو بونز یک استودیوی انیمه سازی ژاپنی است که در سال 1998 توسط ماساهیکو مینامی (Masahiko Minami)، کارمند سابق استودیو Sunrise تاسیس شد. این استودیو به خاطر طراحی خاص انیمه و شخصیت‌های باکیفیت خود شناخته شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های متمایزکننده این استودیو این است که انیمه‌هایی در ژانرهای مختلف تولید می‌کند.

این استودیو انیمه در ژانرهای مختلف از جمله اکشن، کمدی، درام، فانتزی و علمی تخیلی تولید کرده است. این به استودیو اجازه داد تا یک سبک منحصر به فرد ایجاد کند که اغلب با سکانس های اکشن سریع، طنز و رشد شخصیت اصلی همراه می‌شود. همین ویژگی‌ها بونز را به یکی از بهترین استودیوهای انیمه سازی تبدیل کرده است.

از بین آثار این استودیو می‌توان به انیمه‌هایی همچون انیمه کیمیاگر تمام فلزی، انیمه Soul Eater، انیمه نوراگامی و انیمه آکادمی قهرمانانه من اشاره کرد.

استودیو پروداکشن آی.جی (Production I.G)

استودیوهای انیمه سازی

  • سال تاسیس: 1987
  • تعداد کارکنان: 219

این استودیو توسط شخصی به نام میتسوهیسا ایشیکاوا (Mitsuhisa Ishikawa) در سال 1987 تاسیس شد، پس می‌توان گفت یکی از استودیوهای انیمه سازی قدیمی و بزرگ ژاپن به شمار می‌رود. این استودیو به خاطر انیمه‌های با کیفیت بالا، استفاده از گرافیک‌های کامپیوتری سه بعدی و طیف متنوعی از تولیداتش شناخته شده است. نام استودیو از حروف اول بنیانگذاران آن، میتسوهیسا ایشیکاوا و تاکایوکی گوتو گرفته شده است.

یکی از اهداف بزرگ این استودیو ساختن انیمه‌های اورجینال است؛ یعنی انیمه‌هایی که از روی مانگا یا لایت ناول ساخته نشده‌اند. همین ساختار شکنی در فرهنگ انیمه‌سازی ژاپن سبب شده تا این استودیو شاهکارهایی همچون انیمه سایکو پس، انیمه روح در پوسته، انیمه Patlabor، انیمه Blood: The Last Vampire و انیمه Jin-Roh را بسازند.

هر چند استودیو پروداکشن جی آی خود را به ساخت انیمه های اورجینال محدود نکرده و در بیت آثار آن انیمه‌هایی با منشا مانگا نیز به چشم می‌خورد؛ از جمله، انیمه توهم بهشتی، انیمه کایجو.8 و انیمه موریاتی وطن پرست.

استودیو سانرایز (Sunrise Inc.)

بهترین استودیوهای انیمه سازی

  • سال تاسیس: 1972
  • تعداد کارکنان: 586

استودیو انیمه‌سازی Sunrise Inc. یکی از معروف‌ترین و تاثیرگذارترین استودیوهای انیمه‌سازی در ژاپن است. این استودیو در سال 1972 توسط گروهی از کارکنان سابق استودیوی Mushi Production که توسط اسطوره‌ای چون اوسامو تزوکا تاسیس شده بود، بنیان‌گذاری شد.

این استودیو ابتدا به نام Sunrise Studio شناخته می‌شد، اما در سال 1976 به Nippon Sunrise و در نهایت در سال 1987 به Sunrise Inc. تغییر نام داد. دفتر مرکزی این استودیو در سوگینامی، توکیو واقع شده است.

سانرایز در طی دهه‌ها فعالیت خود، تاثیر زیادی بر صنعت انیمه داشته و با معرفی نوآوری‌ها و تولید آثار برجسته، جایگاه ویژه‌ای در میان استودیوهای انیمه‌سازی کسب کرده است. با اینکه این استودیو در سال 1994 توسط گروه Bandai خریداری شد، همچنان به تولید انیمه‌های محبوب و ماندگار ادامه داده است.

استودیو سانرایز یکی از پیشگامان صنعت انیمه است و در کارنامه خود انیمه‌های نوستالژی و بسیار زیبایی دارد. این استودیو به دلیل ساخت انیمه‌های کمدی زیادی بین اوتاکوها بسیار محبوب است. از بین انیمه‌هایی که توسط این استودیو ساخته شده می‌توان به انیمه کابوی بیباپ، انیمه کد گیاس، انیمه Love Live!، انیمه نوستالژی اینویاشا، انیمه کمدی محبوب گینتاما، انیمه Mobile Suit Gundam و انیمه زندگی روزمره پسران دبیرستانی اشاره کرد.

تویی انیمیشن (Toei Animation Co.)

استودیوهای انیمه سازی

  • سال تاسیس: 1948
  • تعداد کارکنان: 840

استودیو انیمه‌سازی Toei Animation یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین استودیوهای انیمه در ژاپن است. این استودیو در سال 1948 با نام اولیه Nihon Douga Eiga (فیلم‌های انیمیشنی ژاپن) تاسیس شد. در سال 1956، با خریداری شدن توسط شرکت Toei، نام خود را به Toei Animation تغییر داد. اولین فیلم بلند انیمه این استودیو «افسانه مار سفید» در همان سال تولید شد که نقطه عطفی در تاریخ انیمه سازی ژاپن محسوب می‌شود.

در دهه‌های 1960 و 1970، Toei Animation با تولید انیمه‌های تلویزیونی مانند «Wolf Boy Ken» و «Sally the Witch» به شهرت رسید. این استودیو در دهه 1980 و 1990 با تولید سریال‌های محبوبی مانند انیمه دراگون بال و انیمه ملوانان ماه جایگاه خود را به عنوان یکی از پیشروان صنعت انیمه تثبیت کرد. انیمه Dragon Ball که اولین بار در سال 1986 پخش شد، به یکی از موفق‌ترین و پرطرفدارترین فرنچایزهای انیمه‌ای در جهان تبدیل شد. این انیمه تاکنون به «پدر انیمه شونن دنیا» معروف است.

بد نیست بدانید، استودیو Toei Animation با همکاری چند استودیو اروپایی انیمیشن سریالی محبوب لیدی باگ را نیز ساخته است. این مهر تاییدی بر توانا بودن این استودیو و تمام کارکنانش بود.

البته دراگون بال تنها انیمه ماندگار این استودیو نیست. تویی انیمیشن، انیمه‌های محبوب دیگری همچون انیمه one piece، انیمه دیجیمون، انیمه اسلم دانک، انیمه Saint Seiya و انیمه Girls Band Cry را نیز در کارنامه دارد.

ج. سی. استاف (J.C.Staff Co.)

استودیوهای انیمه سازی

  • سال تاسیس: 1986
  • تعداد کارکنان: 241

استودیو J.C.Staff Co.، یک استودیو انیمه‌سازی معروف ژاپنی است که در سال ۱۹۸۶ توسط تومویوکی میازاکی تاسیس شد. این استودیو در زمینه تولید انیمه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و  OVAها فعالیت دارد و به دلیل کیفیت بالای آثارش شناخته شده است.

J.C.Staff در طی سال‌های فعالیت خود، تعدادی از انیمه‌های بسیار محبوب و موفق را تولید کرده است. این استودیو نسبت به دیگر استودیوهای قدیمی تازه تاسیس‌تر است. با این حال، کیفیت آثار آن سبب شد تا قبل از این که استودیو سالگرد 30 سالگیش را جشن بگیرد، در قلب اوتاکوها به جایگاه ویژه‌ای دست یابد؛ چرا که انیمه‌های بسیاری از هر ژانر و سبک و سیاقی می‌سازد.

این استودیو آثار بسیار زیبایی همچون انیمه مرد تک مشتی، انیمه باکومن، انیمه food wars، انیمه نوادگان تاریکی، انیمه Maid Sama!، انیمه زندگی فاجعه بار سایکی کی، انیمه Angels of Death، انیمه عاشقانه دبیرستانی Toradora، انیمه Edens Zero و انیمه بامزه The Way of the Househusband را در کارنامه دارد.

کلام آخر

اگر بپرسید بهترین استودیوی انیمه سازی کدام است؟ در واقع، پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. این که بهترین استودیوهای انیمه ساز جهان کدام یک از استودیوهای نام برده شده در این لیست هستند، بستگی به سلیقه شما دارد. هر کسی یک نوع سبک خاص از انیمه را می‌پسندد و بر اساس آن طراحی‌های یک استودیو خاص را تحسین می‌کند. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. فراموش نکنید که نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا